Osoby powyżej 65 roku życia
Zapisz się, aby znaleźć się wśród uczestników Projektu „Przestrzeń współpracy – przestrzeń rozwoju”
Chcesz się zapisać?
Załóż profil na platformie e.mazovia poprzez kliknięcie w link: https://e.mazovia.edu.pl/rekrutacja
Zajęcia „Przestrzeń wokół nas”
(dla 50 UP)
Grupy: Zajęcia odbywają się w 5 grupach 10 osobowych, dla każdej z grup przewidziane jest 80 godzin zajęć.
Miejsce: Collegium Mazovia Innowacyjna Szkoła Wyższa ul. Sokołowska 161, 08-110 Siedlce, oraz miejsca zamieszkania uczestników projektu, bogate kulturowo i architektonicznie.
Przewidujemy zajęcia w formie miejskich spacerów studyjnych potrzebnych przy realizacji prac projektowych, dyskusji (burze mózgów), prezentacji multimedialnych, wykładów i quizów oraz gier miejskich.
Szczegółowy program kursu:
Holistyczny kurs o kształtowaniu środowiska zurbanizowanego. Celem jest wyjaśnienie związków i przyczyn determinujących nasze otoczenie. Uczestnicy, po ukończeniu kursu będą mogli włączyć się świadomie w ruchy społeczne i procesy wychowawcze prowadzące do poprawy warunków życia w lokalnym otoczeniu.
Kurs pomoże uczestnikom w osiągnięciu wyższych kompetencji według podstawowych założeń:
– Rozwijanie świadomości przestrzeni, w której żyjemy
– Rozwijanie zrozumienia technicznych i estetycznych aspektów środowiska zbudowanego
– Kształtowanie zrozumienia procesu projektowania i realizacji oraz doceniania tradycji architektonicznych
– Kształcenie świadomości obowiązków, praw oraz ról odgrywanych przez twórców środowiska zbudowanego
– Poznanie słownictwa potrzebnego do dyskusji na temat cech i jakości budowli oraz środowiska zbudowanego a także ich wpływu na życie mieszkańców
Elementy szkolenia:
- PERCEPCJA SZTUKI
Uczestniczenie w kulturze poprzez kontakt z zabytkami i dziełami sztuki współczesnej, Związek ze śródziemnomorskim dziedzictwem kultury i tradycja narodowa, odrębności innych kręgów kulturowych. Analiza i interpretacja tekstów kultury.
Uczestnik:
– rozróżnia style i kierunki architektury i sztuk plastycznych oraz umieszcza je w odpowiednim porządku chronologicznym i w centrach kulturotwórczych, które miały zasadnicze znaczenie dla ich powstania
– rozpoznaje wybrane dzieła architektury i sztuk plastycznych należące do polskiego i europejskiego dziedzictwa kultury, postrzegając je w kontekście miejsca tradycji we współczesnej kulturze, a także opisuje związki zachodzące miedzy nimi (posługując się terminologią z zakresu danej dziedziny sztuki)
- HISTORIA
– Koczowniczy tryb życia z osiadłym i skutki przyjęcia przez człowieka trybu osiadłego
– Zależności pomiędzy środowiskiem geograficznym a warunkami życia człowieka
– Dziedzictwo antyku: najważniejsze osiągniecia kultury materialnej i duchowej antycznego świata w różnych dziedzinach: filozofii, nauce, architekturze, sztuce, literaturze wpływ na cywilizacje współczesną
– Kultura materialna i duchowa łacińskiej Europy
– Kulturotwórcza rola Kościoła w dziedzinie architektury i sztuki średniowiecznego społeczeństwa
– Zabytki kultury średniowiecza – różnice pomiędzy stylem romańskim a gotyckim, z uwzględnieniem przykładów z własnego regionu
– Humanizm i renesans – źródła rozwoju kultury renesansu
– Polska i Litwa w czasach ostatnich Jagiellonów – reprezentatywne obiekty sztuki renesansowej na ziemiachpolskich ze szczególnym uwzględnieniem własnego regionu
– Społeczeństwo i ustrój Rzeczypospolitej Obojga Narodów – charakterystyczne cechy kultury baroku, odwołując się do przykładów architektury i sztuki we własnym regionie
– Rzeczpospolita w dobie stanisławowskiej – charakterystyczne cechy polskiego oświecenia i charakteryzuje przykłady sztuki okresu klasycyzmu z uwzględnieniem własnego regionu
- WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
– Współczesne społeczeństwo polskie – wybrany problem społeczny ważny dla mieszkańców swojej miejscowości
– Udział obywateli w życiu publicznym: główne podmioty życia publicznego (obywatele, zrzeszenia obywatelskie, media, politycy i partie, władza, instytucje publiczne, biznes itp.), przykłady działania organizacji pozarządowych i społecznych (od lokalnych stowarzyszeń do związków zawodowych i partii politycznych)wpływ obywateli na decyzje władz na poziomie lokalnym, krajowym, europejskim i światowym
– Naród i mniejszości narodowe
– Patriotyzm dzisiaj – obywatel wielkiej i małej ojczyzny
– Samorządy i ich znaczenie
– Gmina jako wspólnota mieszkańców
– Problemy współczesnego świata – globalizacja w sferze kultury, gospodarki i polityki
– Praca i przedsiębiorczość
- GEOGRAFIA
– Mapa – umiejętność czytania, interpretacji i posługiwania się mapą
– Wybrane zagadnienia geografii fizycznej: wpływ głównych czynników klimatotwórczych na klimat, zależności miedzy strefami oświetlenia Ziemi a strefami klimatycznymi oraz wpływ klimatu na zróżnicowanie roślinności i gleb na Ziemi
– Formy rzeźby powstałe w wyniku działania czynników rzeźbotwórczych
– Położenie i środowisko przyrodnicze Polski – charakterystyka położenia własnego regionu w Polsce oraz położenie Polski na świecie i w Europie
– Główne rodzaje skał występujących we własnym regionie, przykłady wykorzystania skał w rożnych dziedzinach życia człowieka
– Główne cechy klimatu Polski
– Główne rodzaje zasobów naturalnych własnego regionu: lasów, wód, gleb, surowców mineralnych
– Ludność Polski: gęstość zaludnienia, zróżnicowanie rozmieszczenia ludności w zamieszkiwanym regionie oraz wyjaśnienie różnic czynnikami przyrodniczymi, historycznymi, ekonomicznymi
– Rozmieszczenie i wielkość miast w Polsce i zamieszkiwanym regionie
– Przyczyny rozwoju wielkich miast w Polsce
– Wybrane zagadnienia geografii gospodarczej Polski: struktura wykorzystania źródeł energii w Polsce i jej wpływ na stan środowiska przyrodniczego
– Walory turystyczne Polski oraz obiekty znajdujące się na Liście Światowego Dziedzictwa Kulturowego i Przyrodniczego Ludzkości
– Konieczność ochrony środowiska przyrodniczego i kulturowego w Polsce
– Regiony geograficzne Polski
- BIOLOGIA
– Globalne i lokalne problemy środowiska – konieczność segregowania odpadów w gospodarstwie domowym
– Kształtowanie przestrzeni
- CHEMIA
– Powietrze i inne gazy: powstawanie dziury ozonowej, korozja oraz rdzewienie żelaza, źródła, rodzaje i skutki zanieczyszczeń powietrza
– Woda i roztwory wodne
- MATEMATYKA
– Liczby wymierne dodatnie – obliczenia na liczbach wymiernych do rozwiazywania problemów w kontekście praktycznym
– Procenty – obliczenia procentowe do rozwiazywania problemów w kontekście praktycznym
– Figury płaskie
– Bryły
- ZAJECIA TECHNICZNE
– Rozwiązania konstrukcyjne budowanych modeli: materiały na podstawie wymagań konstrukcyjnych modelu, dokumentacja techniczna modeli budowli, rysunki techniczne, modelarstwo
- WIEDZA O KULTURZE
– Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji
– Tworzenie wypowiedzi
– Analiza i interpretacja tekstów kultury
- KSZTAŁTOWANIE PRZESTRZENI
– Spacery obserwacyjne i wybór tematu pracy projektowej
– Analiza zebranych informacji
– Praca grupowa, dyskusja i wybór rozwiązań
– Projekt wybranego tematu
Chcesz się zapisać?
Załóż profil na platformie e.mazovia poprzez kliknięcie w link: https://e.mazovia.edu.pl/rekrutacja